Septynios šalies dizaino industrijos įmonės jungiasi į Lietuvos dizaino klasterį
Pagrindinis klasterio tikslas – pasiūlyti viešbučio kambario, restorano ar kavinės įrengimą iš vienų rankų. Kuriant interjerų koncepcijas naudojami tik Lietuvoje sukurti aukštos kokybės baldai ir interjero detalės, o unikalaus dizaino, šiuolaikines tendencijas atspindintys ir laikui nepavaldūs sprendimai susilaukia vis daugiau tarptautinio dėmesio bei didina Lietuviškos produkcijos žinomumą.
Pastaruosius kelerius metus, stiprėjant Lietuvos ekonomikai, pamažu augo ir susidomėjimas lietuvišku dizainu, kuris daug metų buvo sėkmingai eksportuojamas ten, kur žmonės buvo pasirengę mokėti daugiau. Atsidarė keletas vien šalies kūrėjus reprezentuojančių prekybos taškų, kūrėsi smulkūs prekiniai ženklai. Lietuvos baldų pramonė jau daugelį metų lyderiavo eksporto rodiklių lentelėse. Paradoksalu, tačiau daug užsienyje žinomų lietuviškų prekinių ženklų yra mažai parduodami Lietuvoje. Aukštos kokybės ir patrauklios kainos produktus klientai iš užsienio pirkdavo vis didesniais kiekiais, atsirado aukštesnės pridėtinės vertės gaminių poreikis.
Kaip teigia UAB „EMKO“ įkūrėja Erika Markovska-Mikulskienė, idėja kurti Lietuvos dizaino klasterį kilo organiškai. „Dirbdami su viešbučių, restoranų ir kavinių (HoReCa) sektoriaus klientais pastebėjome, kad vis dažniau gauname prašymų papildyti komercinius pasiūlymus gaminiais ne iš mūsų asortimento. Poreikiai buvo įvairūs – vieną dieną reikėjo sofos, kitą dieną užuolaidų ar sėdmaišio. Patys klientai pradėjo kurti prezentacijas su mūsų ir kitų įmonių gaminiais. Tuomet ir pagalvojome: jei kiti gali mus siūlyti kompleksiškai, kodėl mes negalime savo produkcijos pasiūlyti patys?“. Idėja galutinai materializavosi sužinojus informaciją apie Lietuvos verslo paramos agentūros teikiamą paramą klasterių veikloms, skirtoms įsitraukti į tarptautines tinklų grandines ir rasti savo produkcijai naujas eksporto rinkas. Prie iniciatyvos entuziastingai prisijungė dar šeši prekiniai ženklai: „Pušku pušku“, „Gergama“, „Virūna“, „Namuos“, „LinenMe“ ir „Rodeta“.
„Lietuvos įmonių telkimasis į klasterius yra labai svarbus siekiant pašalinti pagrindines bendrovių konkurencingumą ribojančias priežastis ir palengvinti jų įsiliejimą į dideles užsienio rinkas. Pradedant galimybe vieni kitiems perduoti žinias ir patirtį ar plėtoti naujas idėjas bei verslą, baigiant tuo, kad pasitaiko, jog mažos ir vidutinės įmonės dėl gamybos pajėgumo stokos nepajėgia vykdyti stambių užsakymų, tad negali pritraukti stambių prekių ir paslaugų pirkėjų. Šią problemą padeda spręsti bendrą veiklą vykdančių bei savo specifine veikla viena kitą papildančių verslo įmonių susijungimas į klasterius“, – pažymi LVPA direktorius Aurimas Pautienius-Želvys. Pasak jo, aktyvi Lietuvos dizaino klasterio veikla yra puikus pavyzdys, kad klasteris – svarbi smulkių ir vidutinių įmonių raidą bei augimą užtikrinanti priemonė. Ją pasitelkusios įmonės susieja vertės kūrimo grandines ir siekdamos tikslų atranda daug galimų bendradarbiavimo taškų.
Siekis lengviau įsitvirtinti užsienio rinkose ir padėti tautiečiams
Didžiausio sėdmaišių gamintojo Lietuvoje „Pušku pušku“ įkūrėjas Remigijus Balčiūnas teigia, kad į bendrą Lietuvos dizaino klasterį nusprendė jungtis dėl tikslo lengviau pasiekti užsienio rinkas. „Ne kartą yra buvę atvejų, kai nuvykus pas užsienio partnerius teko suprasti, kad jų poreikiai skiriasi, stipri konkurencinė aplinka ar netinka kaina, tačiau jei netinkame mes, galbūt savo produkciją tam klientui gali parduoti kiti lietuviai? Daugumą pas mus atvykstančių klientų iš užsienio kviečiame susipažinti ir su kitomis Lietuvos įmonėmis, o kai patys vykstame į parodas ar verslo misijas – vežamės katalogus su kitų lietuvių produkcija. Taip mes tampame lyg vieni kitų ambasadoriais. Pavyzdžiui, mūsų partneriai suomiai buvo itin susidomėję įmonės „EMKO“ produkcija, vėliau pasirašė bendradarbiavimo sutartį, o mes labai džiaugiamės, kad galime vieni kitiems padėti. Tai ypač svarbu smulkioms ir vidutinėms įmonėms, todėl tikime, kad dalinantis kontaktais bei specializuota informacija tarpusavyje galime eksportuoti geriau bei efektyviau“, – atskleidžia R. Balčiūnas.
Lovų ir čiužinių gamybos įmonė „Gergama“, priklausanti ilgiau nei 26 metus veikiančiai LONO įmonių grupei, į klasterį atnešė bene daugiausiai patirties ir žinių apie miego baldų ir aksesuarų tendencijas Lietuvoje. „Surinkus stiprią komandą ir optimizavus gamybos išteklius, mūsų didmeninės gamybos įmonei atsirado poreikis ieškoti naujų rinkų. Su kitų klasterio narių pagalba ir konsultacijomis eksporto klausimais, jau vykdomas ne vienas projektas užsienyje“, – teigia įmonės vadovas Liudas Jakutis.
Nauda tiek didelėms, tiek mažesnėms įmonėms
Būdami mažiausiais ir jauniausiais klasterio nariais prekinis ženklas „Namuos“ tikrai nesijaučia „trečiuoju broliu“. Buvimas klasteryje yra puiki galimybė augti pasinaudojant kolegų dalijamasi patirtimi, nekartojant jų klaidų ir savo įmonėje diegiant jau pasiteisinusius sprendimus. Visos klasterio įmonės gamina skirtingus gaminius, todėl puikiai papildo viena kitą, galėdamos klientams pasiūlyti žymiai platesnį gaminių pasirinkimą. „Klientų kontaktų pasidalinimas, bendros fotosesijos, bendri stendai parodose – tai didžiausia pridėtinė vertė, kurią sukuria kiekviena iš klasterio narių, todėl net ir būdami mažiausi prisidedame ir prie kitų įmonių auginimo“, – teigia prekės ženklo „Namuos“ eksporto vadovas Nerijus Juodelis.
Bendros fotosesijos – kelias į didesnę sklaidą socialiniuose tinkluose
Daugiau nei du dešimtmečius veikianti nestandartinių korpusinių baldų gamintoja UAB „Virūna“ savo veiklą pradėjo mažoje stalių dirbtuvėje su savadarbiais įrengimais. Šiandien 69 darbuotojai 5000 kv. m patalpose derindami naujausias technologijas ir įrengimus,gali įgyvendinti reikliausių užsakovų ir jų architektų bei dizainerių projektus. „Pastebėjome, kad mūsų baldai žymiai patraukliau atrodo kartu su panašios stilistikos kitų klasterio narių aksesuarais – šviestuvais, keramika ir tekstile. Klasterio fotosesijos nuotraukos sulaukė didelio dėmesio socialiniuose tinkluose, išaugo sekėjų auditorija“, – teigia UAB „Virūna“ marketingo vadovas Arūnas Paulauskas.
Nuolatinis dalijimasis patirtimi
Net keletui klasterio narių sėkmingai minkštas baldų dalis jau kelerius metus tiekia baldų gamintojai iš Kauno UAB „Rodeta“. Daugiau nei 2000 kv. m siekiančiose patalpose vyksta aukštos kokybės sofų, minkštasuolių ir užuolaidų gamyba. „Esame daugiau nei minkštų dalių baldams gamintojai – turime patirties vystant naujus gaminius, aktyviai dalyvaujame tarptautiniuose konkursuose, svarstome kurti savo gamybines technologijas atskleidžiančią baldų kolekciją. Kartu su klasterio nariais operatyviai dalinamės ne tik informacija apie esamus konkursus, bet ir praktiniais patarimais“, – klasterio privalumus atskleidžia įmonės vadovė Rita Kurgonienė.
Kelių tūkstančių gaminių katalogą turinčio prekinio ženklo „LinenMe“ direktorė Inga Lukauskienė teigia, kad lietuviško lino tekstilė yra užsitarnavusi kokybiško produkto reputaciją visame pasaulyje. Pastaruoju metu vis sunkiau atlaikyti augančią konkurenciją su trečiųjų šalių gamintojais, todėl buvimas klasterio nariu suteikia pranašumo, atveria naujus pardavimo kanalus ir kelią kolaboracijoms.
Daugiau informacijos apie Lietuvos dizaino klasterį www.lithuaniandesigncluster.com.