Stiprins klasteriuose kuriamą vertės grandinę
Vienas lauke – ne karys. Tokią sentenciją naudoja į klasterius susibūrę verslininkai, kalbėdami apie pagrindinį tikslą, kuris apibrėžiamas kaip konkurencingumo didinimas pasitelkus jungtines pajėgas ir kompetencijas. Po sėkmingo lietuviškųjų klasterių starto, Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA) numato įgyvendinti naują projektą „Inovacijų tinklaveikos skatinimas ir plėtra (InoLink)“, kuris didins klasterių brandą, skatins jų augimą bei tarptautinį bendradarbiavimą.
Projekto iniciatoriai siekia ir toliau skatinti įmonių jungimąsi į klasterius ir tuo pačiu bandys verslą įtraukti į tarptautines iniciatyvas. Projekto veiklos bus įgyvendinamos kartu su Lietuvos inovacijų centru (LIC).
Kęstutis Šetkus, MITA direktorius sako, jog vykdant „Inogeb LT“ priemonės projektą smulkiojo ir vidutinio verslo (SVV) atstovams bus organizuojamos klasterių konsultacinės sesijos. Tai nauja projekto veikla, kurios metu bus atrenkama 12 perspektyvių klasterių, vyks intensyvus darbas grupėse strategijos formavimo, verslo modelio parinkimo,
rinkodaros plano ir kitais aktualiais klausimais. Projekto metu bus teikiamos ir tikslinės ekspertinės konsultacijos klasterių plėtros ir augimo klausimais, teikiama užsienio ekspertų pagalba ir patarimai, kaip gauti Europinį klasterių kokybės valdymo ženklą. „Vyks teminiai seminarai ar konferencijos klasterių valdymo klausimais. Organizuosime užsienio partnerių paieškos renginius pagal sumanios specializacijos kryptis, padėsime įtraukti tarptautinius narius į Lietuvos klasterius bei skatinsime mūsų verslininkų įsitraukimą į užsienyje veikiančius klasterius“, – teigia MITA vadovas.
Subrandino per 50 klasterių
Praėjusiame etape, kuris truko ketverius metus, MITA kartu su VšĮ „Versli Lietuva“ ir LIC įgyvendino projektą „Verslo ir mokslo partnerystės tarptautiškumo skatinimas (KlasterLT) “, kuris klasterius lydėjo nuo idėjos burtis iki išėjimo į tarptautines rinkas. „Konsultavome klasterio kūrimo, strategijų rengimo, tikslų nustatymo, darbų pasidalijimo,
partnerių paieškos Lietuvoje ir užsienyje klausimais. Padėjome steigti ir stiprinti klasterius, o šiame laikotarpyje turime užtikrinti įsteigtų klasterių brandą“, – pasakojo K. Šetkus.
Klasterių pagrindinis tikslas yra konkurencingumo didinimas. Todėl į juos jungiasi įmonės, kurios būdamos vienos yra nepajėgios konkuruoti rinkoje. Atskirų įmonių siekiai klasteryje yra įvairūs: išlaidų mažinimas, didesnių užsakymų gavimo galimybė, naujo produkto kūrimas, bendri mokymai, išėjimai į didesnes rinkas, veiklų sinergija. Lietuvos autodalių gamintojų
ir eksportuotojų asociacijos LAuGEA klasterio koordinatorius Andrius Rakickas tikina, kad klasteryje vykusios veiklos
ne tik padėjo atrasti naujų rinkų, bet ir padėjo sukurti papildomą vertę.
Šiandien su MITA ir jos partnerių pagalba mūsų šalyje veikia 52 klasteriai.Didžiausias barjeras, per kurį tenka peržengti klasterių dalyviams, yra suvokimas, kad konkurentas gali būti partneriu. Šiuo atveju itin svarbi užduotis tenka koordinatoriui, kuris ne tik turi įveikti dalyvių nepasitikėjimą, bet ir gebėti suburti bendram darbui partnerius – žinoti kokie jų tikslai, galimybės, trūkumai, pageidavimai. Įprastai rekomenduojama, kad klasterio valdyme dalyvautų keli aktyvūs nariai.
Klasteriuose sukuriami tokie produktai… (Skaityti straipsnio tęsinyje).